Всевишният Аллах казва:
„За вярващите молитвата е предписание в определено време.“ (Ниса; 103)
Имам Бухари казва: „В определено време – т.е Аллах Тааля е поставил времеви ограничения.“
Предава се от Абдуллах ибн Мас‘уд: Попитах Пратеника саллаллаху алейх уа саллам: Кое дело е най-обичано от Аллах? Той саус каза: Намаза изпълнен навреме. След това? Той саус каза: Добро отношение спрямо родителите. След това? Той саус каза: Борбата по пътя на Аллах. Абдуллах казва: Той ме извести за тези. Ако бях питал още, щеше да ми каже повече. (Бухари)
В този хадис Пратеникът саллаллаху алейх уа саллам посочва намаза, изпълнен навреме, като най-обичаното дело на Аллах, като го поставя преди доброто отношение към родителите и борбата фи сабилиллях. Доказателство за това степенуване е въпроса „след това“, който се използва за обозначаване на някакъв ред, както е добре известно на хората, запознати с принципите на арабския език.
Мис‘аб ибн Сад казва: Попитах баща си: „Татко, смяташ ли че аята „тези, които са небрежни в своите молитви“ се отнася за тези, които забравят? Та кой от нас не разговаря с душата си (по време на молитва)? Той каза: Не това се има в предвид. Отнася се до пропиляване на точното време на молитвата. Човек губи времето си в разговори, докато времето за молитвата преминава.
Предава се от Анас радиаллаху анх, че е казал: „Вече не мога да позная нищо от това, което беше по времето на Пратеника саллаллаху алейх уа саллам.“ Казаха му: „А молитвата?“ Рече: „Не правете това, което правите по отношение на молитвата.“ (имайки предвид отсрочването от точното й време)
Усман ибн Аби Раууаад, брат на Абд-ул Азиз казва: Чух Зухри да казва: „Влязох при Анас ибн Малик в Дамаск, и той плачеше. Казах му: Какво те кара да плачеш? Каза: Не разпознавам нищо, което познавах преди, освен молитвата, а тя (молитвата) се пропилява/занемарява.“
Ибн Хаджр казва във „Фатх ал-Бари“: ал-Мухаллиб казва: „И значението на думата „пропилява“ тук се има в предвид отсрочване от точното й време (тогава, когато настъпва), а не отслужването й извън времето (т.е когато идва времето на следващата). Самият ибн Хаджр е на мнението, че се отнася за просрочването извън времето й, но както се казва: „От две горчиви неща по-сладкото от тях пак си е горчиво.“
Абдуллах ибн Мас‘уд казва: „Един ден Пратеникът саллаллаху алейх уа саллам попита сподвижниците си: „Знаете ли какво казва Аллах Всевишния?“ Те рекоха: „Аллах и Неговия пратеник знаят най-добре.“ Пратеникът саус повтори това 3 пъти и тогава изрече думите на Аллах: „Който отслужва молитвата в точното й време, ще го въведа в Рая, и който я отслужва в друго време освен това, ако пожелая, ще проявя милост към него и ако пожелая, ще го накажа.“ (ат-Табарани)
Ас-Салят уа асаруха фи зиядат-ил иман
Няма коментари:
Публикуване на коментар