понеделник, 11 август 2014 г.

Как да наизустим Свещения Куран – техники и съвети




 


Хвала на Аллах.
Има някои важни правила за запаметяването на Свещения Куран:

1.Искреност. От съществено значение е желаещият да наизусти Курана да има чисто и искрено намерение и правилна цел. Човек трябва да изучава Курана заради задоволството на Аллах и спечелване на Дженнета.  Според един  Кудси хадис, Аллах казва: "Аз съм Самодостатъчен и нямам нужда от съдружник. Този, който извършва дело в името на някой друг, освен Мен, ще му бъде отхвърлено от Мен към този, с когото той Ме съдружава." Така че няма да има награда за този, който чете и запомня Курана с цел показност или придобиване на добра репутация.

2.Правилно произношение и четене. Това може да се научи само от слушане на някой, който чете добре или е наизустил правилно.  Куранът може да се научи само от учител. Пророкът,Аллах да го благослови и с мир да го дари, го научи устно от Джибрил, и сахаба го научиха устно от Пророка (саус). След това се предаваше устно от сахаба на следващите поколения на тази умма.

3.Определяне на количеството, което да се запаметява всеки път. Който иска да  научи Курана  трябва да реши колко иска и може да запомня всеки път. След като си е определил количеството за наизустяване  и се е научил на правилно произношение, той трябва да го повтаря отново и отново. Това повторение трябва да е с подходяща интонация, така че да се избегне това да му стане скучно и да може да го запомня правилно. Интонацията кара човек да се наслаждава на слушането му,  и му помага да го запомни като кара езика да свикне с тази интонация, така че той ще забележи веднага ако сгреши, тъй като ритъмът ще бъде прекъснат. Това е в допълнение към факта, че Пратеникът, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: "Този, който не чете Курана с отмерена интонация, не е от нас." (Бухари)

4.Да не се излиза навън, докато не се запомни перфектно това, което  е определено за наизустяване през деня. Хаафиза никога не трябва да преминава към нова част, докато не е научил перфектно предишната част, така че тя да остане в съзнанието му. Едно нещо, което ще помогне на ученика да запомни е да се занимава с наученото ден и нощ, като го чете в молитвите (намазите) си, където Курана се чете тихо, или ако той води другите в молитва, като го рецитира на глас .Може също да го чете по време допълнителни молитви (нафиле), или докато чака за групова молитва. По този начин  ще стане лесно за него да запомни Курана. Всеки може да направи това, дори ако е зает с други неща.

5.Използване на един и същи Мусхаф при запаметяване. Друго нещо, което ще помогне на ученика в запаметяването на Курана е да има едно собствено копие от даден Мусхаф (т.е. избора на конкретно издание) и никога да не го променя. Това е така, защото хората учат също толкова като гледат, колкото и като слушат. Така подредбата на аятите, и къде те се появяват на страниците на Мусхафа, остава в съзнанието на човек когато чете и едновременно с това гледа в Мусхафа. А ако един човек променя Мусхафа, от който учи, или се учи от различни Мусхафи, където относителните позиции на аятите могат да варират, той ще се обърка и ще бъде трудно за него да ги запомни.

6.Разбирането е ключът към запаметяването. Едно от нещата, което е от най-голяма помощ в запаметяването е разбирането на аятите и как те са свързани един с друг. Това означава, че хаафиза трябва да прочетете тафсира на аятите и сурите, които наизустява и трябва да съсредоточи ума си, когато ги чете. Това ще му помогне да ги запомни по-добре.

Ученикът не трябва да минава на друга сура, докато не е научил предишната перфектно от началото до края и да може да я чете гладко, без да се налага да мисли твърде дълго. Трябва да му бъде лесно да си я спомни, и не трябва да се премине към друга, докато не е сигурен, че е запомнил първата добре.

7.Непрекъснато четене на някой друг. Хаафиза не следва да разчита единствено на самоподготовка; той трябва да чете това, което е запаметил на друг хаафиз или на някой, който да следи четенето му в Мусхафа. Този друг човек трябва да бъде някой, който знае как да чете Куран правилно, така че да може да му посочва грешките или пропуските в произношението или четенето. Често се случва един човек да научи нещо неправилно от самосебе си, без да  осъзнава това, дори когато гледа в Мусхафа. Четенето пред друго лице е отлично средство за коригиране на такива грешки.

8.Непрекъснато проследяване. Когато става въпрос за запаметяване, Курана е различен от всеки друг материал, като поезия или проза, в това че може бързо да се забрави. Човек трябва само да го остави за известно време и той излиза от ума му и бързо го забравя. Така че той трябва редовно да го преговаря и винаги да полага усилия към съхраняване на това, което е запомнил. Що се отнася до това, Пророкът, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: "Онзи, който е запомнил Курана е като собственик на куца камила. Ако той му обръща внимание и се грижи за него, ще го запази, но ако позволи да си отиде, той ще го изгуби" (Достоверен). Това означава, че този, който е наизустил Курана трябва да го чете редовно, като част от неговия уирд [редовен зикр]. Най-малко той би трябвало да прочита един от тридесетте джуза и най-много трябва да чете десет джуза всеки ден, защото Пророкът, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал: "Който чете целия Куран за по-малко от три дни, не го разбира" (Достоверен).

9.Обръщане внимание на частите от Курана, които си приличат. Частите на Курана приличат една на друга в техните значения и формулировка. Аллах казва: (превод на значението)
„Аллах низпосла най-прекрасното Слово в Книга със сходни, повтарящи се части. Настръхва от него кожата на онези, които се страхуват от своя Господ, после кожата и сърцата им се смекчават при споменаването на Аллах.” (39;23)
Така че ученикът трябва да обърне особено внимание на онези части, които приличат на една друга, т.е. частите, където формулировката е подобна, тъй като това ще му помогне да го запомни правилно.

10.Извличане максимума от най-добрите години. Този, който е наистина благословен е този, на когото Аллах дава възможност да се възползва максимално от най-добрите години за запаметяване, които идват приблизително на възраст между пет и двадесет и три. През тези години, човек е в състояние да запомня много добре. Преди пет годишна възраст, той не е в състояние да направи това, и след навършване на двадесет и три способността  да запомня спада, като същевременно способността му да разбира  се увеличава. Младите хора на тази възраст трябва да се възползват максимално от нея  да научат наизуст книгата на Аллах, защото те са на възраст, когато  ще бъдат в състояние да го научат бързо и ще бъде по-трудно да го забравят, за разлика от времето, когато пораснат.
Говори истината, който казва: "Ученето, когато човек е млад, е като гравиране на нещо върху камък; ученето, когато човек е стар, е като гравиране на нещо на вода. "

Наше задължение  към Книгата на Аллах е да я научим правилно; да приемаме и следваме насоките й; да я превърнем в правилник на нашия живот и светлина на сърцата ни. Да се
​​надяваме, че тези правила ще формират добра основа за тези, които искрено искат да запомнят Книгата на Аллах правилно.  
И Аллах знае най-добре. Нека Аллах благослови нашия Пророк Мухаммед.

Шейх Мухаммад Саалих ал-Мунаджид





Няма коментари:

Публикуване на коментар