вторник, 12 август 2014 г.

Наваксване на пропуснати молитви?




-        от шейх Мухаммад Саалих ал Мунаджид

На първо място, не е допустимо за един мусулманин да отсрочва молитвата си докато времето й отмине, без да има някакво основателно извинение.  Аллах е казал (превод на значението):
„За вярващите молитвата е предписание в определено време.” (4;103)
Причините, поради които молитвата може да бъде забавена докато времето й отмине, са заспиване или забравяне. Предава се, че Анас ибн Малик казва: Пророкът на Аллах, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал:  "Който забрави молитва или спи и я пропуска, неговото изкупление е да я направи веднага щом си я спомни."  (Муслим, 684)
Що се отнася до работа, обучение и т.н., това не са оправдания, които позволяват забавяне на молитвата, докато времето за нея свърши. Аллах възхвалява някои хора, като казва (превод на значението):
„…хора, които нито търговия, нито продажба ги отвлича от споменаването на Аллах и от служенето на молитвата и даването на милостинята закат. Страхуват се от Деня, в който ще се преобърнат сърцата и очите…” (24;37)

На второ място:
Който пропусне молитва, докато времето за нея свърши, без да има извинение за това, е извършил грях, който е един от най-големите грехове. Той трябва да се покае пред Аллах и с решителност да започне да извършва молитвата редовно навреме. Наваксвайки молитвата след като времето й е отминало, няма да му допринесе нищо, ако я е пропуснал без една от двете извинителни причини, споменати по-горе. Той също трябва да прави много наафиле (допълнителни) молитви, с надеждата, че те ще компенсират недостига в задължителните му молитви.

По отношение на този, който забавя молитвата, докато времето за нея отмине (поради законно извинение, като спане или забравяне), той трябва да изпълни молитвата веднага след като това извинение вече не е в сила, защото Пророкът, Аллах да го благослови и с мир да го дари, е казал:  "който забрави за дадена молитва нека я извърши веднага след като се сети за нея, и няма друго изкупление, освен това." (Муслим)
Той трябва да отслужи толкова раката, колкото когато я отслужва на време - нито повече, нито по-малко, и без да се променя начина, по който се прави.
В хадиса на Абу Катада в Сахих Муслим (681) е историята за това как Пророкът Мухаммад, Аллах да го благослови и с мир да го дари, и сподвижниците му заспали и пропуснали сутрешната молитва (фаджр), когато били на едно пътуване, и не се събудили, докато слънцето не изгряло. Абу Катада казва: "Тогава Билял направи призива за молитва, и Пратеника, Аллах да го благослови и с мир да го дари, отслужи два раката и след това кланя фаджр, и той правеше същото както правеше  всеки ден. "
Ал-Науауи е казал: "Същото както правеше всеки ден" показва, че начинът, по който пропуснатата молитва трябва да се изпълни, е по същия начин, както обикновено се изпълнява дадена молитва.

И Аллах знае най-добре.

Няма коментари:

Публикуване на коментар